Skip to main content

Literature

BIBLIOGRAPHY - STONES

Adamska D., Bandurska Z. 2017. spatial development of the city from the 16th to the 21st. [in:] D. Adamska (ed.), Strzelin.
Atlas Historyczny Miast Polskich IV/10. Warsaw, 9-16.
Banaszkiewicz J. 1979. Fabulization of space: a medieval example of borders. Historical Quarterly
86/4, 987-999.
Baruch M. 1907 God's Feet. Archaeology and folklore of stones with gouged footprints. Warsaw.
Bartmiński J. (ed.). 1996. dictionary of folk stereotypes and symbols 1. Cosmos 1. Sky, celestial lights, fire,
stones. Lublin.
Bednarik G. R. 2016. rock art and pareidolia. Rock Art Research 35/2, 167-181.
Bednarik G. R. 2017. pareidolia and rock art interpretation. Anthropologie LV/1-2, 101-117.
Blachowski S. 1938 On artificial ecstasies and visions. Psychiatric Yearbook 34/35, 143-159.
Blażejewski A., Przybylski S. 2022. Research of a site from the beginning of the Iron Age in Czekanów-Bagatela, pov.
Ostrowski, Wielkopolska province. Wielkopolska Archeological Reports 21, 39-48.
Brzozowska M. 2012. devil's stone. [in:] J. Bartmiński, S. Niebrzegowska, A. Bielak (eds.), Dictionary of stereotypes
and folk symbols 1. Cosmos 3. Meteorology. Lublin, 389.
Buko A. (ed.). 1997. kleczanów. Reconnaissance studies 1989-1992. Warsaw.
Buko A. 2005. archaeology of early medieval Poland, Warsaw.
Buko A. 2004. were pagan Slavic cemeteries places of religious worship? [in:] Z. Kobylinski (ed.),
Hereditatem Cognoscere. Studies and sketches dedicated to Professor Maria Miśkiewicz. Warsaw, 67-78.
Buko A. 2009 Stołpie. Mysteries of the stone tower. Warsaw.Chludziński A. 2000. Beliefs and religious rituals of the
inhabitants of the Kolobrzeg district in the light of geographical names. Our Pomerania. Yearbook of the Western-Kashubian Museum
Zachodnio-Kaszubskie in Bytów 2, 237-244.
Chludzinski T. 1981. Easter procession in a pagan charm. Earth, 187-197.
Czarnecki T. 2022. Radoszyce monuments as a testimony of the town's past. Radoszyce.
Czarnowski A. 1964. rocks of Beskid Sądecki. Wierchy 33, 77-88.
Czernicka-Chodkowska D. 1977. Historic erratic boulders on the territory of Poland. Catalog I-II. Warsaw.
Czernicka-Chodkowska D. 1980. Zabytkowe głazy narzutowe na obszarze Polski. Catalog III. South-eastern and southern Poland.
Eastern and southern Poland. Warsaw.
Dydyński J. 1893. Notes on stones with human foot or horse shoe marks. Wiadomości Numizmatyczno-
Archeologiczne II/1, 8-14.
Dydyński J. 2012. scientific treatises from the years 1878-1885, B. Borowiak, D. Jung (eds.). Kłecko.
Dyrcz B. 2021. forbidden writer - Pobratymiec (part 2). Gazeta Myślenicka 37/2021, 5.
Firkowska L. 1999. legends of Swietokrzyskie. Kielce.
Fusek W. 1939. Biecz and the former land of Biecz against the background of its legends, fairy tales, superstitions and customs. Biecz.
Fredro A. 1830 Stone over the Fox. Haliczanin 1, 137.
Gacki J. 1874 Jedlnia. Radom.
Gaweł A. 1999. The past by the road on the stone engraved. Gazeta Wyborcza 172 (24.07.1999 local pages
GW Białystok), 6.

Gierała Z. 2013. Baśnie i legendy ziemi radomskiej. Radom.
Gierlach B. 1984. Świt Mazowsza. Warszawa.
Gierliński G. 2009. Tropami dinozaurów od Gór Świętokrzyskich po Roztocze. Roztoczańskie Spotkania 6, 125-130.
Gieysztor A. 2006. Mitologia Słowian. Warszawa.
Gloger Z. 1903. Encyklopedia Staropolska Ilustrowana 4. Warszawa.
Głąbiński Z. (red.). 2009. Tajemnice krajobrazów Pomorza Zachodniego. Szczecin.
Gonet S. 1897. Rękawka i skały Twardowskiego. Lud 3 (3), 76-77.
Górska-Zabielska M. 2022. Geodziedzictwo w lesie – o śladach lądolodu na Pałukach. Czasopismo Geograficzne
93 (2), 299-328.
Gralak T. 1997. Kamień jako hierofania w pradziejach i wczesnym średniowieczu ziem polskich (maszynopis
w archiwum Instytutu Archeologii UWr). Wrocław.
Gralak T., Wodejko I., Wodejko J., Wyszyńska J. 2002. Zabytki pradziejowe i wczesnonowożytne znalezione
wokół głazu narzutowego na stan. 3 w Dzietrzykowicach, pow. Żagań. Śląskie Sprawozdania Archeologiczne
45, 289-294.
Gralak T., Wyszyńska-Gralak J. 2010. Badania wykopaliskowe przy głazach narzutowych na stan. Machary 1
oraz Żabicko 2 w Gminie Strzelce Krajeńskie. Strzeleckie Zeszyty Historyczne 1. Zeszyt Dankowski, 51-60.
Grążawski K. 2010. Kamień kultowy w Wysokiej Wsi pod Dylewską Górą na tle osadnictwa mikroregionu. [w:]
R. Klimek, S. Szczepański (red.), Kamienie w historii, kulturze i religii. Olsztyn, 110-114.
Gröger R., Sikorski M. 1993. Na granicy legendy i wiary. Skarby Sztuki i Osobliwości Ziemi Kłodzkiej. Nowa
Ruda.
Gruszczyńska-Ziółkowska A. 2018. Between the Silence of the Past and the Future. Światowit 17, 117-128.
Grzyb A. 2011. Jak diabeł zamierzył się na katedrę pelplińską. [w:] A. Grzyb, Baśnie z Kociewa, Pelplin, 131-135.
Haas A. 1898. Sagen und Erzahlungen von Stettiner Kirchen und Kloster. Blätter für pommersche Volkskunde
7 (1-2), 3.
Haracz P. 2012. Diabelski kamień w Trzebielu – relikt przedchrześcijańskiej sztuki sakralnej. [w:] J. Koźma
(red.), Europejski Geopark Łuk Mużakowa z trzech różnych stron… Łęknica, 45-47.
Herodot. 1959. Dzieje, przeł. i oprac. S. Hammer. Warszawa.
Herz L. 2012. Klangor i fanfary. Opowieści z Mazowsza. Warszawa.
Jackowski A. 1998. Pielgrzymowanie. Wrocław.
Jakubik J. 1946. Łazówek. Cudowna miejscowość na Podlasiu. Łazówek.
Januszek B. 2015. Krzaczki w Jabłonnej – historia cudownego miejsca. Puls Gminy Jabłonna 4, 21.
Janicka–Krzywda U. 1997. Legendy Pienin. Kraków.
Jarecki W. 1902. O kamieniu ze śladami Matki Boskiej. Wisła 16/1, 128.
jot-Drużycki J. 2002. Joście. Miejsce i obrzęd wiosenny we wsi Głupianka pod Kołbielą. Rocznik Mazowiecki
14, 247-255.
Jurczyk L. 2006. Zarys dziejów Gorzowa Śląskiego. Gorzów Śląski.
Kaczmarczyk K. 1904. Podania ludowe w Wiśniczu i okolicy. Materiały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne
7 (2). Dział etnograficzny, 140.
Kajkowski K. 2008. Kamień w kulturze Pomorza. Materiały Zachodniopomorskie 4/5 (1). Archeologia, 325-349.
Kania J. 1986. Sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej. Wąwolnica.
Kierepka F. 2022. Opowieści z Roztocza. Na tropie legend i historii. Zamość.
Knoop O. 1924. Stargarder Sagen. Uberlieferung und Geschichte mit einem Anhang: Die Sage der Madue. Stargard.
Klimaszewski M. 1947. Osobliwości skalne w Beskidach Zachodnich. Wierchy 17, 57-71.
Klimek R. 2000. O świętym kamieniu spod Tolkmicka, zamku Naito i krwawych walkach olbrzymów – czyli ile
prawdy o Prusach można znaleźć w legendach. Komunikaty Mazursko-Warmińskie 2, 363-368.
Klimek R. 2010. Kamienie kultowe na ziemiach pruskich. [w:] R. Klimek, S. Szczepański (red.), Kamienie w historii,
kulturze i religii. Olsztyn, 62-109.
Klimek R., Szczepański S. (red.). 2010. Kamienie w historii, kulturze i religii. Olsztyn.
Koehler K. 1895. Przyczynek do kwestyi wyrytych stóp na kamieniach. Rocznik Towarzystwa Przyjaciół Nauk
Poznańskiego 21, 413-420.
Kolberg O. 1865. Sandomierskie. Lud. Dzieła Wszystkie 2. Warszawa.
Kolberg O. 1887. Mazowsze. Obraz etnograficzny III. Mazowsze leśne. Kraków.
Kolberg O. 1962. Wielkie Księstwo Poznańskie I. Lud. Dzieła Wszystkie 9. Wrocław-Poznań.
Kolberg O. 1963. Wielkie Księstwo Poznańskie III. Lud. Dzieła Wszystkie 11. Wrocław-Poznań.

Kolberg O. 1964 Kaliskie. Folk. Dzieła Wszystkie 23. Wrocław-Poznań.
Kolberg O. 1968 Góry i Podgórze II. Lud. Dzieła Wszystkie 45. Warsaw.
Kolberg O. 1974 Sanockie-Krośnieńskie I. Lud. Works All 49th Wrocław-Poznań.
Kolski J. 1901. stone with the "tub of the Mother of God". Światowit 3, 33-41.
Koper K. 2005. z dziejów Krościenka nad Dunajcem. Nowy Targ.
Kor-Walczak E. 1976. About the Goluchow stone, [in:] Kalisz tales and legends. Poznań, 89-92.
Korytkowski J. 1888. Arcybiskupi gnieźnieńscy : prymasowie i metropolici polscy od roku
1000 until 1821, that is, until the merger of the archbishopric of Gniezno with the bishopric of
Poznań 2. Poznań.
Kosmas. 1968 Kosmas's Chronicle of the Bohemians, compiled by. M. Wojciechowska. Warsaw.
Kostka J. A. 2010. Kostkowie Herbu Dąbrowa. Koszalin.
Kotula F. 1974. after Rzeszów Podgórze wandering. Rzeszów.
Kotyńska-Stetkiewicz J. 2004. baroque church in Ostrożany. Conservation Bulletin of the Podlaskie Province.
10, 149-158.
Kowalczyk M. 1968. pagan beliefs during the first Piasts. Łódź.
Kowalski A. P. 1997. origins of the church in Zlotow against the background of the history of the medieval town. [in:] Zlotow on the
Borderland of Two Cultures. A collective work. Materials from the popular-scientific session on the occasion of the 35th anniversary of the activity of the
Museum of the Zlotow Land. Nakło-Zlotow, 62.
Kowalski L., Fischer S. 1992. The life of Blessed Kinga and the history of her cult. Tarnów.
Koźmian W. 1903. bushes. Vistula. Geographical-Ethnographic Monthly 17 (4), 510-511.Kuczkowski A.,
Kajkowski K. 2007/2008.Stone in the culture of Pomerania. West Pomeranian Materials. New series IV/V-1,
Archaeology, 325-349.
Kuliński I., Włodarczyk J. 2009. Pieszo i rowerem po powiecie Skarżyskim. Skarżysko-Kamienna.
Kulwieć K. 1910. living stones. Vistula I (1), 1-5.
Kurjer Codz. 1868. Kurjer Codzienny 220, October 7, 3.
Landowski R. 1981. black stone. [in:] R. Landowski, Jasna and Derslaw. Tales, legends and tales from Kociewie.
Gdansk, 92-103.
Lisiewicz T. 1902. In the matter of stones with "traces". Światowit 4, 157-160.
Lubomirski J. T. 1879. Księga ziemi czerskiej 1404-1425, Warsaw.
Łapo J. M. 1997. the traitor of ghosts. Olsztyn.
Łapo J. M. 2006. In the shadow of the castle mountain. Dąbrówno.
Łapo J. M. 2010. Boulder in the cultural space of Mazury from modern times. Dąbrówno.
Łapo J. M. 2014. czarci ostrów. Dąbrówno.
Łepkowski J., Jerzmanowski J. 1850. Ułamek z podróży archeologicznej po Galicyi odbytej w r. 1849 przez Józefa
Lepkowski and Jozef Jerzmanowski: the sub-Carpathian region: the Sącz district. Warsaw.
Łukaszewicz J. 1858. Historical description of parochial churches in the former dyecezyi poznańska II. Poznań.
Łysiak W. 1998. Diabelskie sprawki. Podania, legends and fairy tales from Western Pomerania. Szczecin.
Majewski E. 1900. answer. Światowit 2, 111-116.
Makosz E., Stanienda K. 2012. geotouristic values of the Scandinavian eratics of the Gliwice region. Mining
and Geology 7 (3), 63-74.
Mamelski J. 2001. Legendy Kaszubskie, Gdańsk.
Maluśkiewicz P. 2008. Gothic churches in Greater Poland. Poznań.
Miechowicz Ł. 2007. mounds, griefs and graves. Medieval and prehistoric cemeteries in folk consciousness
In the light of archaeological and ethnographic sources from the area of Poland. [in:] W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński
(eds.), The post-mortem environment of man. Lednica Funerals. Meeting 9. Poznań, 363-370.
Miechowicz Ł. 2010. When the saints walked on earth - stones in folk beliefs in Mazovia and Podlasie.
[in:] R. Klimek, S. Szczepański (eds.), Stones in history, culture and religion. Olsztyn, 43-61.
Morawski F. J. Szczęsny. 1863, Sącz region. Cracow.
Multanski T. 1984. devil's mill and other legends of the Koronowo area. Koronowo.
Oleschko H. 2021. Devils in Polish legends. Cracow.
Pagaczewski S. 1966. devil's stone. Warsaw.
Pęzioł J. 2008. Wąwolnica. Sanctuary of Mary. Lublin.
Pleszczyński A. 1911. Historical and statistical description of the Międzyrzec parish. Warsaw.
Pokrovskij F. W. 1895 Archeologičeskaja Karta Grodnenskoj Gubernii. Vilno.

Potocki A. 2008. Księga legend i opowieści bieszczadzkich. Rzeszów.
Potocki A. 2009. Legendy łemkowskiego Beskidu. Rzeszów.
Pośpiech J. 1969. Bajki i podania z powiatu oleskiego w zbiorach Józefa Lompy. Głos Olesna 25 ,)969( 4.
Pracki W. 1900. Starożytne znaki na kamieniach w powiecie Radzyńskim. Światowit 2, 116-122.
Prószyński Z. 1988. Ziemia Pucka w opowiadaniu, baśni i anegdocie ludowej. Gdańsk.
Przegląd Archeologiczno-bibliograficzny. 1881/II, 189.
Przyborowski J. 1876. Wycieczki archeologiczne nad Tyśmienicę. Wiadomości Archeologiczne 3, 3-5.
Przyjaciel Ludu 1846.Kamień świętéj Jadwigi w Pępowie. Przyjaciel Ludu 13/3, 22.
Radziwiłowicz W., Szczepkowski B. 1967. Głazy i głazowiska województwa olsztyńskiego. Rozprawy i Materiały
Ośrodka Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego 20. Olsztyn.
Reichel A. 1897. Ueber den Tapfenstein bei Mahlken sowie im Allgemeinem über Steine mit Fusspuren. Zeitschrift
der Berliner Gesellschaft für Anthropologie, Ethnologie und Urgeschichte, 68-79.
Reszlowie H. i R. 2013. Pomniki przyrody nieożywionej województwa podkarpackiego. Rzeszów.
Ritter C. 1820. Die Vorhalle europäischer Völkergeschichten vor Herodotus. Berlin.
Rogge H. 1927. Der Sagenkranz von Neustettin. Ein Volks und Heimatbuch. Neustettin.
Romaniuk Z. 2020. Święte miejsce w Brzeźnicy, gm. Brańsk: Ojce mówili… Brańsk.
Rosenov K. 1921. Sagen des Kreises Schlawe. Rügenwalde.
Rutkowski K. 1927. Klasztor zapadły na Cudaku. Orli Lot. Miesięcznik Krajoznawczy 8 (8-9), 171.
Rydel L. 1984. Królowa Jadwiga. Kraków.
Rzeszowski A. 1996. Bardo Śląskie jako ośrodek kultu religijnego. Peregrinus Cracoviensis (4), 275-281.
Saxo Gramaticus. 2014. Gesta Danorum: kronika Danii, oprac. Fr. Winkel Horn, przeł. J. Wołucki. Sandomierz.
Sikorski M. 2020. Ziemia Kłodzka. Na granicy legendy i wiary. Kłodzko.
Skoczek P. 2009. Parafie Ziemi Limanowskiej. Proszówki.
Skrobot W. 2015. Krajobraz. Antropologia przestrzeni. [w:] A. Szarzyńska (red.), Wzgórza Dylewskie. Geologia.
Krajobraz. Antropologia Przestrzeni. Olsztyn, 111-192.
Słownik Geograficzny…. 1880-1914. Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego I-XV, Warszawa.
Słupecki L. P. 1997. Źródła pisane do dziejów wsi i parafii. [w:] A. Buko (red.), Kleczanów. Badania rozpoznawcze
1989-1992. Warszawa, 21-44.
Sokołowski B. 1748. Historja świątobliwego życia błogosławionego Bogumiła. Kalisz.
Sosna G. 2001. Święte miejsca i cudowne ikony: prawosławne sanktuaria na Białostocczyźnie, Białystok.
Stołyhwo K. 1922. Prymitywny posąg kamienny z Łuzek na Podlasiu. Archiwum Nauk Antropologicznych Towarzystwa
Naukowego Warszawskiego 2 (1), 19.
Stuczeń S. 1881. Z powiatu będzińskiego. W sprawie wyobrażenia stopek ludzkich na kamieniach. Przegląd
bibliograficzno-archeologiczny 2, 180.
Szaniawski J. 1872. O stopach ludzkich w kamieniach odciśniętych. Kaliszanin 10-13.
Szczepańczuk Z. 1990. Zabytkowe kamienie z wykuciami na terenie diecezji siedleckiej czyli podlaskiej. Świdnica.
Szukiewicz W. 1900. Kamienie z wyrytymi znakami. Światowit 2, 110.
Toeppen M. 2008. Wierzenia mazurskie. Olsztyn.
Tygodnik Il. 1905. Kościół w Pieczyskach. Tygodnik Ilustrowany 5-6, 100-101.
Udziela S. 1899. Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego mieszkającego na prawym brzegu Wisły (dokończenie).
Wisła 13, 14-29, 65-88, 193-222.
Udziela S. 1900. Świat nadzmysłowy ludu krakowskiego, mieszkającego po prawym brzegu Wisły: czart. Warszawa.
Urban J., Gubała J., Kasza A. 1997. Jaskinie regionu świętokrzyskiego i ich ochrona. Przegląd Geologiczny 45/7,
700-706.
Urban W. 1973. Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu oraz katalog jego zbiorów. Lublin.
Wawrzeniecki M. 1901. Ślady przeddziejowe w mieście Rawie (gub. Piotrkowska) i w najbliższej jego okolicy.
Światowit 3, 42-45.
Wawrzeniecki M. 1913. Kamień z misą pod Grodziskiem. Światowit 10, 78-79.
Wawrzeniuk J. 2015a. The role of the foot in funeral rites of ancient Slavs in a comparative perspective. [w:] L.
Gardeła, K. Kajkowski (red.), Kończyny, kości i wtórnie otwarte groby w dawnych kulturach. Bytów, 405-427.
Wawrzeniuk J. 2015b. „Kamiennie miejsca pamięci” – o możliwościach interpretacyjnych zagłębień wydrążonych
w kamieniach i cegłach z terenu Słowiańszczyzny w aspekcie porównawczym. [w:] B. Gediga, A.
Grossman, W. Piotrowski (red.), Miejsca pamięci. Pradzieje, średniowiecze i współczesność. Biskupin–Wrocław,
415-442.

Werner B. 1917. a stone with bowls in the village of Glupianka in the district of Minsk-Mazovia, Interim Report.
of archaeological explorations in the upper basin of the Swidr and Kostrzyn rivers. Reports of Meetings
Warsaw Scientific Society 10 (3), 55-58.
Wicher K. 2013. The pattern of the plot of "devil stones" in selected legends from the area of the Polish Carpathians, typescript of an
Bachelor's thesis in the archives of the Department of Comparative Studies of Civilizations, Faculty of Philosophy.
Jagiellonian University.
Widzinski A. 1923. legends about stones. Orli Lot. Monthly journal of local history 9 (7-8), 160-163.
Wiśnicz B. 1999 "Miracle Places" in Malopolska in the 16th-18th centuries. Quarterly Journal of the History of Material Culture
47 (3-4), 335-348.
Wisniewska Z. 2020 Tales and legends from the Sanka River. Trzcianka.
Wisniewski J. 1915. the Sandomierski decanate. Radom.
Wojciechowski W. 1924. Polish Sphinx. On the eve of the 1000th anniversary of the Polish state. Ostrowiec Świętokrzyski.
Woźny J. 2014. archaeology of symbolic stones. Bydgoszcz.
Wójcicki K. 1972. Klechdy, starożytne podania i powieści ludzi polskiego i Rusi. Warsaw.
Wrocławski K. 1999. Macedonian and Polish cult stones (entry stone in the dictionary of stereotypes and symbols
Folk as a basis for Slavic comparative studies). [in] J. Adamowski, S. Niebrzegowska
(ed.), In the mirror of language and culture. Lublin, 390-402.
Wroblewski T. 1960, Concepts of the world. [in:] J. Burszta (ed.), Folk Culture of Greater Poland 3. Poznań, 505-540.
Z dawna Polski... 1983. Z dawna Polski Tyś Królową. A guide to Marian sanctuaries. Crowned images of
Mother of God 1717-1983. Szymanów.
Zagórska-Zabielska M. 2010. Głazy narzutowe Wielkopolski. Poznan.
Zientara-Malewska M. 1955. legends of two rivers. Warsaw.
Zinkow J. 1993. Myślenice and surroundings: (Dobczyce, Sułkowice): a monographic tourist and sightseeing guide
on the eastern part of the Beskid Średni and the adjacent region of the Wielicki Foothills. Cracow.
Zowczak M. 2000 The Folk Bible. Interpretations of biblical themes in folk culture. Wrocław.

BIBLIOGRAPHY - SOURCES

Baranowski Ł. Z. 2011. Ziemia janowska - Between the forests of Janów and the hills of Roztocze,
Zamosc.
Barcik J.S. 1985. Kalwaria Pacławska, Warsaw.
Borowik P. Ryżewski G. 2005. Korycin in modern times. Biuletyn konserwatorski Województwa
Podlaskie 11, 39-59.
Borowski J. 2013. Church of the Holy Cross in Drogiszka: the history of an unusual sanctuary. Our
Roots 5, 31-34 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Nasze_Korzenie/Nasze_Korzenie-
-r2013-t5/Nasze_Korzenie-r2013-t5-s31-34/Nasze_Korzenie-r2013-t5-s31-34.pdf dostęp na
10.05.2023).
Chowaniec J. 2007. "Miraculous springs" of the Subcarpathian region. Materials from the IV Scientific-
-Technical Conference "Blue San", Nozdrzec, April 20-21, 2007, pp. 87-88 available online -.
http://www.pogorzedynowskie.pl/data/referaty/IVBS/ref_7_IVBS.pdf
Ginalska T. 2009. Krzeszów: a commune on both sides of the San, Sanok.
Gloger Z. 1907. Wood building and wood products in old Poland, Warsaw.

Yekatierynchuk-Rudczyk E. 2021, Waters considered sacred in the North Podlasie Lowland in the light of hydrochemical analysis, Bialystok.
Karolczuk M. 2019, Miraculous springs in Poland. Kraków.
Kawalko D. 2008. chapel of St. Roman in Leipzig, Zamojski Kwartalnik Kulturalny 3, 21-22.
Kawałko D. 2006. chapels on springs, Zamojski Kwartalnik Kulturalny 1-2 (86-87), p. 52.
Kolberg O. 1974. Sanockie-Krośnieńskie 3, Works All 51, Wrocław-Poznań.
Kotula F. 1974. po rzeszowskim podgórzu błądząc, Rzeszów.
Malak F. 1996. history of the parish of Tyczyn, Tyczyn.

Miszczak J., Investigation of the cross, News 65 (13688), 1-4.04.1994
Paciorek K. 2012. roadside crosses and shrines of the area of the Local Action Group Forum
Garwolin district and the surrounding area. Garwolin.

Parczewski M., Krzyż ze Zwierzynia, Połoniny 89. Informator Krajoznawczy, 1989, pp. 4-12
Petera J. 1996. miraculous springs, Folk Creation 2.
Petera J. 1997. Hrubieszowskie kryniczne chapels and springs, Zamojski Kwartalnik Kulturalny.
2-3, s. 42-43.
Potocki A. 2008. Book of Bieszczady legends and stories, Rzeszów.
Pytka P. 2005. Bieszczady "sacred springs" - valuable objects of the cultural landscape, Annales
Universitatis Mariae Curie-Sklodowska LX. Sectio B, pp. 133-135.
Geographical dictionary... 1885-1904, Geographical dictionary of the Kingdom of Poland and other countries
Slavic countries, T. X, p. 776.

Szubrycht R. 2015 Revelation in Lipovec. Echo of Poloniny 62(85)/2015, pp. 36-38.
Umiński M. 2012. the source of Saint Roch. Our Commune. Informator Gminy Stara Biała 2(3), p. 12.
Wisniewski M. W. 1998. Healing springs in sacred places. Cracow.
Wysocka D. 1995. living water. Orthodox Review 10, p. 18.
Zin W. 1988. forgotten sanctuary, Tygodnik Zamojski 35, pp. 4-6.